نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت در کیش

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت در کیش را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

 رعایت مقررات گمرکی

برابر تفاهم نامه ای که بین وزارت امور خارجه،اداره گذرنامه و سازمان منطقه آزاد کیش در تیر ماه 13766 امضاء شده است دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه به منظور تسهیلات لازم برای ورود اتباع خارجی به جزیره کیش،تاسیس شده است.

خدمات گسترده بانکی و بیمه ای(هم دولتی هم خصوصی)

 

طبق دستورالعمل اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران، معاملات ارزی واحدهای بانکی در منطقه آزاد کیش تابع مقررات ارزی سایر نقاط کشور نبوده و کارمزد عملیات بانکی،نرخ های خرید و فروش ارز،سود تسهیلات اعطایی،بر اساس شرایط عرضه و تقاضا در بازار مربوطه و بطور آزادانه تعیین می شود.

خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر

 

طبق دستورالعمل اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران:

-بانک ها و موسسات اعتباری می توانند با سرمایه ایرانی و یا با مشارکت ایرانی و خارجی در منطقه آزاد کیش به ثبت برسند.

-سرمایه بانک ها و موسسات می تواند تا 100 درصد متعلق به اتباع خارجی یا ایرانی و یا ترکیبی از این دو باشد.

شرایط تاسیس واحد صنعتی

 

این شرایط در کیش شامل دریافت جواز تاسیس،اخذ پروانه بهره برداری می باشد.در ضمن صدور و ورود کالای خارجی با تشریفات ساده ای صورت می گیرد.خروج موقت کالا برای تعمیر یا تکمیل آزاد بوده و بازگرداندن آن بدون عوارض بندری و فرودگاهی صورت می گیرد.

دریافت کارت بازرگانی

 

برای استفاده عموم(کارت زرد) بنا به تقاضای افراد حقیقی یا حقوقی صادر می شود اما برای صاحبان صنایع و مجریان پروژه های عمرانی کارت بازرگانی کیش(کارت ابی) داده می شود.کارت گمرکی برای مسافران جزیره امکان می دهد که از معافیت گمرکی کالای همراه مسافر هنگام خروج از جزیره استفاده کنند اما خروج و ورود کالاهای مختلف از جزیره کیش مستلزم رعایت مقررات صادرات و واردات منطقه مزبور می باشد.

جزیره کیش و سواحل زیبای آن با پوشش گیاهی،تابلوی زیبایی سرشار از رنگ های چشم نواز و همراه با آب های نیلگون خلیج فارس موقعیت ویژه ای را ایجاد کرده که در دنیا کم نظیر است.

14

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

 

1. دو نسخه شرکت نامه که تکمیل شده و به امضاء کلیه شرکاء رسیده باشد.

2. دو نسخه تقاضانامه که تکمیل شده و به امضاء کلیه شرکاء رسیده باشد. 3. دو نسخه اساسنامه که تکمیل و تمامی صفحات آنها به امضاء کلیه شرکاء رسیده باشد.

4. دو نسخه صورتجلسه مجمع موسس که تکمیل شده و به امضاء شرکاء و مدیران رسیده باشد.

5. فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه شرکاء و مدیران شرکت (در صورتی که اشخاص مذکور دارای شخصیت حقوقی باشند، به جای فتوکپی شناسنامه، آگهی روزنامه ارائه شود.)

6. تقویم نامه سرمایه غیر نقدی توسط شرکاء (در صورتی که تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد، شرکت جهت اخذ مجوز معرفی خواهد شد.)

7. فتوکپی مجوز فعالیت فعالیت اقتصادی به نام شرکت که توسط مدیریت بازرگانی صادر شده باشد. (پیش از ارائه کلیه مدارک مبنی بر دریافت حق شارژ)

8. تاییدیه هزینه های مربوط به ثبت شرکت و درج آگهی پس از تکمیل کلیه مدارک

 

پلمپ دفتر تجاری شرکت (یک جلد دفتر کل و یک جلد دفتر روزنامه) در مرحله پایانی مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:

1. دو نسخه اظهار نامه که تکمیل شده و به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.

2. دو نسخه اساسنامه که تکمیل شده و تمامی صفحات به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.

3. دو نسخه صورتجلسه مجمع موسس که به امضاء کلیه سهام داران و بازرسان رسیده باشد.

4. دو نسخه صورتجلسه اولین جلسه هیات مدیره که به امضاء کلیه مدیران رسیده باشد.

5. فتوکپی صفحه اول شناسنامه کلیه مدیران، سهامداران و بازرسان (در صورتی که اشخاص مذکور دارای شخصیت حقوقی باشند به جای فتوکپی شناسنامه آگهی روزنامه رسمی ارائه شود.)

6. گواهی از یکی از بانک های جزیره کیش که حاکی از پرداخت لااقل ۳۵ درصد سرمایه باشد.

7. تقویم نامه سرمایه غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری در صورتی که تمام یا قسمتی از سرمایه شرکت به صورت غیر نقدی باشد.

8. فتوکپی مجوز فعالیت اقتصادی به نام شرکت که توسط مدیریت بازرگانی صادر شده باشد.

9. تاییدیه هزینه های مربوط به ثبت شرکت و درج آگهی پس از تکمیل کلیه مدارک

10. پلمپ دفاتر تجاری شرکت (یک جلد دفتر کل و یک جلد دفتر روزنامه ) در مرحله پایانی ثبت

تذکر مهم : قبل از تکمیل کردن مدارک باید موافقت امور حقوقی در مورد نام شرکت اخذ شود. به علاوه مدارک ارائه شده حتی الامکان تایپ شود. چنانچه اوراق به صورت دست نویس تهیه شده باشند با خط خوش و خوانا، بدون قلم خوردگی یا لاک گرفتن و با قلم واحد تنظیم گردد.

توجه: متقاضیان می توانند به راحتی با اخذ صندوق پستی از سازمان، شرکت خود را به ثبت برسانند. مراحل سرمایه گذاری طرحهای غیر صنعتی ارائه درخواست کتبی مبنی بر نوع فعالیت سرمایه گذاری مدیریت جذب سرمایه گذاری (معاونت اقتصادی) بررسی توجیه اقتصادی طرح و بازدید از مکانهای مختلف قابل واگذاری به طرح مدیریت جذب سرمایه گذاری (معاونت اقتصادی) انتخاب مکان و تعیین میزان پرداخت مدیریت سرمایه گذاری (معاونت اقتصادی) پیش پرداخت و دریافت رسید مدیریت مالی (معاونت مالی – اداری) تهیه قرارداد و ارائه تصویر به مالک یا مستاجر مدیریت سرمایه گذاری (معاونت اقتصادی) تحویل زمین مدیریت اطلاعات جغرافیایی (معاونت عمرانی) ارائه نقشه های اجرائی و دریافت پروانه ساخت مدیریت شهر سازی (شرکت خدمات شهری) ثبت شرکت در منطقه آزاد کیش مدیریت حقوقی اخذ مجوز فعالیت اقتصادی و کارت بازرگانی مدیریت بازرگانی(معاونت اقتصادی) مراحل سرمایه گذاری طرح های صنعتی ارائه در خواست کتبی تکمیل فرم توجیه اقتصادی طرح و دریافت جواز تاسیس صنعتی (معاونت اقتصادی) انتخاب محل و دریافت قرارداد زمین مدیریت صنعتی (معاونت اقتصادی) تحویل زمین مدیریت اطلاعات جغرافیایی (معاونت عمرانی) ثبت شرکتها(در صورتیکه سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی مایل به داشتن شرکت باشد) مدیریت مالی (معاونت مالی – اداری) اخذ مجوز فعالیت اقتصادی و کارت بازرگانی صنعتی مدیریت بازرگانی (معاونت اقتصادی) ارائه نقشه های اجرائی ساختمان دریافت پروانه ساخت شروع عملیات ساختمانی و تکمیل بنا مدیریت شهر سازی (شرکت خدمات شهری) ورود ماشین آلات و مواد خام بدون پرداخت هر

گونه مالیات و نصب ماشین آلات گمرک منطقه آزاد کیش مقررات صادرات و خروج کالا از جزیره کیش:

 

1. صادرات کالاهای ساخته شده در کیش اعم از اینکه مواد اولیه استفاده شده در آنها از منابع داخلی یا خارجی تهیه شده باشند کلا مجاز میباشد.

2. صادرات کالاهای تولید شـده در منطقه به داخل کشور در چهار چوب نظام ارزش افزوده از پرداخت حقوق گمرکی معاف می باشند.

3. صــادرات کالاهای خارجی اعم از مصرفی ماشـین آلات و مواد اولیه به سـرزمین اصلی مجاز می باشد اما ترخیص آنها منوط به رعایت مقررات عمومی صـادرات واردات کشور میباشد .

4. صادرات کالاهای ساخت داخل کشور از منطقه آزاد کیش به کشورهای خارجی مستلزم رعایت مقررات عمومی صادرات و واردات کشور میباشد .

5. خروج کالاهایی که از نقاط مختلف کشور به منظور تعمیر یا تکمیل بصورت موقت وارد جزیره میشوند مجاز بوده و در اینحالت بابت ارزش دســتمزد عملیات انجام شده و یا تعمیر و تکمیل مبلغی مطالبه نخواهد شد و تنها برای قطعات و لوازمی که تعویض یا اضافه شده اســت حقوق گمرکی و ســود بازرگانی طبق مقــررات عمومی صادرات و واردات کشور منظور خواهد شد .

6. خروج کالاهای که برای تعمیر و یا تکمیل صورت می گیرد آزاد است و هنگام بازگرداندن آنها عوارض بندری و فرودگاهی مطالبه نخواهد شد . تسهیلاتی که در دسترس وارد کنندگان در جزیره کیش قرار می گیرد: واردات هر نوع کالا به منطقه آزاد کیش به جز کالاهایی که به موجب شـرع مقدس اسلام یا براساس مقررات ویژه منطقه غیرمجاز شناخته شده اند آزاد است.

واردات کالا شامل شرایط زیر میباشد :

 

1. لوازم و مصالح ساختمانی با تشــخیص و صلاحدید سازمان از پرداخت عوارض گمرکی معاف میباشند.

2. ماشــین آلات مواد اولیه یدکی واحدهای تولیـدی و صنــعتی از حقوق گمـرکی معاف میباشد.

3. سایر کالاها ملزم به پرداخت عوارض گمرکی می باشد و در صورت ترانزیت۳/۰ درصد و صدور مجدد یک درصد از کل قیمت کالا به عنوان هزینه خدمات دریافت میشود.

4. واردات کالا برای نگهـداری موقت در انبار مخصــوص منطقه برای مدت مشخص مجاز میباشد.

5. واردات کالاهای تولید شده در مناطق آزاد ایران به منطقه آزاد کــیش مشـمول تخفیف ۵۰% در عوارض گمرکی می باشد.

 

تعرفه های عوارض گمرکی در کیش:

 

کالاهای مصرفی در کیش بین ۲% تا ۷%

کالاهای بازرگانی بین ۳% تا۲۰%

مقررات پولی بانکی:

 

1. بانکـ ها و موسســات اعتباری می توانند با ســرمایه ایــرانی یا خارجی و یا بـا مشارکت ایرانی و خارجی در منطقه آزاد کیش به ثبت برسند.

2. تاسیس بانک، موسسه و افتتاح شعب بانک ها و موسسات ایرانی یا خارجی در منطقه آزاد کیــش، موکول به پیشنهاد سـازمان منطقه آزاد کیـش، صدور مجوز تاسیس از طرف بانک مرکزی و ثبت در منطقه آزاد کیش است.

3. تاسیـس دفاتــر نمایندگی بانکــ ها و موسســات ایرانی یا خارجی موکـــول به موافقت سازمان منطقه آزاد کیش، اخذ تاییدیه بانک مرکزی در مورد مسـئول دفتــر نمایندگی و ثبت در منطقه آزاد کیـش است. این دفاتر مجـاز به انجــام هیچگونه معاملات و عملیات بانکی نمی باشند.

4. ســرمایه بانک ها و موسســات می تواند تا ۱۰۰ درصـد متعلق به اتباع خارجی یا ایرانی و یا ترکیبی از این دو باشد.

5. واحد های بانکی در منطقه آزاد کیـش می توانند بر حسـب مجوز دریافتی به بانکــداری برون مـرزی اشتـغال ورزند. واحدهــای بانکی برون مرزی از انجــام عملیــات و معاملات به ریال ایـران ممنوع هســتند و باید معاملات و عملیــات خود را منحصرا” با پول های خارجی انجام دهند.

6. تاسـیس بانک یا موسسه در منطقه بصورت شـرکت سهامی عام یا خاص با ســهام با نام طبق مقـررات مندرج در لایحه اصــلاح قسـمتی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۷۴ مجاز است.

حداقل سرمایه واحد های بانکی در منطقه آزاد کیش به شرح ذیل تعیین میگردد:

 

1. واحد های بانکی درون مرزی: بانک: حداقل ۳۵ میلیارد که صد در صد آن بایدبصورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود. موسسـه اعتباری: حداقل ۱۵ میلیارد ریال که صد در صـد آن باید بصورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود. شـــعبه بـانک یا موسسـه اعتبــاری خارجی: حداقــل ۱۰میلیــارد ریال که صد در صد آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود.

2. واحد های بانکی برون مرزی: بانک: حداقل ۱۰ میلیون دلار که ۱۰ % آن باید به صورت نقد نزد بانک مرکزی سپرده شود.

3. شـــعبه بانک یا موسـسـه اعتبــاری خــارجی: حداقــل ۳ میلیون دلار که ۱۰۰% آن باید بصــورت نقد نزد بانک مرکـزی سپرده شود.

صرافی:

 

1. تاسیس صرافی در منطقه آزاد کیش منوط به پیشنهاد سـازمان و صدور مجوز بانک مرکزی است.

2. تاسیس صرافی منحصرا” بصورت شرکت تضامنی مجاز است و حداقل سرمایه پرداخت شده صرافی ها معادل پانصد میلیون ریال است . فعالیت های ارزی در منطقه آزاد کیش:

1. خرید و فروش کلیه ارزها در مقابل ریال یا سـایر ارزها و کلیه معاملات و نقل و انتقــالات ارزی در منطقــه آزاد کیـش توسط اشــخاص حقیقی و حقوقی آزاد است.

2. نقل و انتقال کلیه ارزهای خارج از کشور به منطقه آزاد کیش به سایر مناطق آزاد کشـــور و خارج از کشور آزاد اســت. نقل و انتقــال ارز به هر شــکلی از منطقه آزاد به ســایر نقاط کشور و بالعکس تابع ضوابط و مقررات ارزی کشور خواهد بود.

3. نــرخ خرید و فروش ارزها و همچنین تبدیل آنها به ریال در منطقه آزاد کیش بر اساس عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین می گردد.

4. معـاملات کلیه واحدهــای بانکی در منطقـــه به ریال ایرانی مشــمول مقررات قانون عملیــات بانکی بدون ربا خواهد بود. این بانک ها در معاملات ارزی خود مجاز به رعایـت رویه های بین المللی بانکی هستند.

5. موسســات اعتبــاری، مجاز به افتتاح حســاب های قرض الحسـنه جاری و یا حســاب های دیگـر، به ریال و ارز که برداشـت از آنها با چک امکان پذیر است نمی باشند.

6. واحدهای بانکی می توانند سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری را به تشخیص خود تعیین و بر اساس قراردادهای منعقده با سپرده گذاران، در فواصل زمانی معین پرداخت نمایند.

7. معاملات ارزی واحدهای بانکی در منطقه آزاد کـیش تابع مقررات ارزی سایر نقاط کشور نبوده و کارمزد عملیات بانکی، نرخهای خرید و فروش ارز ،سود تسهیلات اعطایی، براسـاس شــرایط عرضه و تقاضا در بازار مربوطه و بطور آزادانه تعیین می شود.

8. بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند ضوابط مربوط به نسبت کفایـت سرمایه را که از طــرف بانک مرکزی و با توجه به معیارهای متداول بین المللی اعلام می گردد رعایت نمایند. واحدهـای بانکی برون مـرزی و واحدهایی که مجوز عملیــات ارزی دارند.

واحدهـای بانکی برون مـرزی و واحدهایی که مجوز عملیــات ارزی را از بانک مرکزی دریافت کرده اند می توانند بر اساس رویه های بین المللی بانکی به ارائه خدمات و انجام معاملات به ارز به شرح زیر مبادرت ورزند:

1. برقراری روابط کارگزاری با سایر بانک ها.

2. انجام انواع نقل و انتقالات پولی برای خود یا مشتریان

3. انجام کلیه معاملات مربوط به خرید و فروش ارز به صورت نقدی به حساب خود یا مشتریان

4. نگاهداری حساب های جاری (به استثنا موسسات اعتباری)

5. نگاهداری حساب های پس انداز

6. نگاهداری انواع سپرده های مدت دار با سر رسیدهای مختلف

7. دریافت انواع وام و اعتبار

8. انتشــار، خرید، فروش، پذیره نویســی و نگاهـداری اوراق قرضــه با تائید بانک مرکزی

9. اعطای انواع وام و اعتبار

10. خرید، تنزیل و تضمین انواع اوراق تجاری

11. انجـام کلیــه امــور مــربوط به اعتبـــارات اســنادی، بـــروات، ســفته ها و ضمانتنامه ها

12. مدیریت دارایی ها و انجام خدمات سـرمایه گذاری در اوراق بهادار به حساب مشتریان

13. انجام کلیه خدمات امانی وسایر امور مدیریتی

14. انجام سایر عملیات و خدمات بانکی مجاز به ارز مقررات تاسیس مؤسسات بیمه تاسیس و فعالیت مؤسسات بیمه ایرانی با سـرمایه گذاری ایرانی داخلی و خارجی و شعب نمایندگی آنها و مؤسسات کارگزاری بیمه در منطقه آزاد کـیش مجاز و صرفاً تابع مقرراتی است که به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید ذکر این نکته ضـروری است که هر شرکت یا مؤسـسه ای در منطقه آزاد کیش ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همــان منطقه باشد شـرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه محسوب می شود.

عملیات بیمه و بیمه اتکایی در منطقه آزاد کیش بوسیله موسساتی که به پیشنهاد سـازمان منطقه آزاد کـیش طبق مقررات این آییــن نامه از بیـمه مرکــزی ایران مجــوز دریافت داشته و به یکی از صورتهای زیر به ثبت برسند انجام خواهد شد:

1. شرکت سهامی یا تعاونی بیمه ایرانی با مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی ایرانی یا خارجی که کلیه سهام آن با نام باشد.

2. مؤسسه نمایندگی و یا کارگذاری بیمه. – تاسیس شعبه توسط مؤسســات بیمه با رعایت مقـررات این آیین نامه و ثبت در منطقه آزاد کیش بلامانع است. – اعطای نمایندگی بیمه به اشــخاص حقیقی با رعایت ضوابطی که به تصــویب شورای عالی بیمه می رسد امکان پذیر است. – فعالیت شعبه ها و نمایندگی های مؤسســات بیمه سـایر نقاط کشور در منطقه آزاد کــیش با رعایت مقــررات قانون تاســیس بیمه مرکـزی ایران و بیمه گری در چهارچوب این آیین نامه و سایر ضوابط حاکم بر مؤسسات مزبور بلامانع است. – مؤسســـاتی که در اجـــرای این آیین نامه اجــازه فعالیت در منطقه آزاد کــیش دریافت می نمایند مجاز به عرضه بیمه برای اشـخاص مقیم موضوعات و مواد بیمه موجود در ســایر نقاط کشـور و بیمه حمل و نقل کالای وارداتی به سـایر نقاط کشور که قـرارداد خرید آن درایران منعقد یا اعتبار اسنادی آن در ایران باز شده نمی باشند عملیات بیمه اتکایی از شمول حکم این ماده مستثنی است. – مؤسســـاتی که تنها اجـازه فعالیت بیمه ای مستقیم در منطقه آزاد کــیش را دارند نمیتوانند از مؤسسـات بیمه سایر نقاط کشور بطمه اتکایی قبول نمایند. – صــدور بیمــه نامه توســط مؤسسـات بیمه ای مناطــق آزاد برای آن دســته از موضوعات و موارد بیمه ای که از طرف مؤسسـات بیمه ای فعال در سایر نقاط کشور عرضه نمیشود از شمول این ماده مستثنی است و فهرست این قبیـل موضــوعات و موارد بیمه مجاز در ســایر نقاط کشـور برای مؤسسـات توســط بیمه مرکزی ایران حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این مقـررات تهیه و به سازمان ها اعلام می شود .



:: بازدید از این مطلب : 1331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

تعریف مناطق آزاد

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت در مناطق آزاد را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیربندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیتهای مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می¬نماید.

الف : منطقه آزاد چیست؟

ایران 8 منطقه آزاد تجاری صنعتی دارد : 1- چابهار 2- قشم 3- کیش 4- اروند 5- انزلی 6- سلفچگان 7- ارس 8- ماکو

مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد

 

1- معافیت مالیاتی 20 ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی

2- ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید

3- 100% مالکیت خارجی

4- تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاری خارجی

5- عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشورها

6- خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر

7- خدمات گسترده بانکی و بیمه ای (دولتی/خصوصی)

8- انجام معاملات ارزی آسان

9- فعالیت «بورس اوراق بهادار» و «بورس نفت و محصولات پتروشیمی»

10- معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی

11- ثبت سهل و آسان شرکتها، موسسات صنعتی، موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی

12- تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا

13- مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز

تفاوت مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری

 

برخی از مهم ترین تفاوت های مناطق آزاد و ویژه را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

معافیت مالیاتی به مدت 15 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است. خرده فروشی کالا در مناقط ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است لیکن در مناطق آزاد خرده فروشی برای اتباع خارجی و داخلی امکان پذیر می باشد مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه براساس ضوابط داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می شود مقررات کار و بیمه اجتماعی در استخدام اتباع خارجی در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق می باشد ولی در مناطق ویژه اقتصادی تابع مقررات داخل کشور است.

15

ضوابط ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران

 

فصل اول ــ تعاریف

 

ماده 1ـ در این تصویب‏نامه واژه‏های زیر به جای عبارت‏های مشروح مربوط به كار می‏رود:

1ـ1ــ كشور: كشور جمهوری اسلامی ایران

2ـ1ــ منطقه: هریك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی

3ـ1ــ سازمان: سازمان هر یك از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی است كه به موجب قانون تأسیس شده‏اند.

4ـ1ــ قانون: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی مصوب 7/6/1372مجلس شورای اسلامی

5 ـ1‌ــ شورای‏عالی: شورای‏عالی مناطق‏آزادتجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی ایران

6 ـ1ــ واحد ثبتی: مرجع ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی هر یك از سازمان‏های مناطق آزادتجاری ــ صنعتی

7ـ1ــ شعبه شركت یا مؤسسه: شعبه یك شركت یا مؤسسه، شخص حقوقی است كه در منطقه توسط شركت یا مؤسسه اصلی كه در خارج ازمنطقه ایجاد شده تشكیل شده است و اكثریت سهام آن متعلق به شركت یا مؤسسه مذكور می‏باشد و این شخص حقوقی تازه تأسیس، شركت یا مؤسسه فرعی آن محسوب می‏شود.

7ـ1ــ نماینده شركت یا مؤسسه: نماینده یك شركت یا مؤسسه،شخص حقوقی یا حقیقی است كه آن شركت یا مؤسسه به آن اختیارات لازم را داده است و تعهدات آن در سمت نمایندگی شركت یا مؤسسه، تعهدات شركت یا مؤسسه اختیاردهنده محسوب می‏شود.

 

 

فصل دوم ــ ایجاد و وظایف واحد ثبتی

 

ماده 2ـ سازمان هر منطقه به منظور انجام امور ثبتی شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی در آن منطقه، واحدی را به نام واحد ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی تأسیس می‏كند.

 

ماده 3ـ وظایف واحد ثبتی عبارتنداز:

1ـ3ــ ثبت شركت‏ها ومؤسسات غیرتجاری ایرانی و خارجی

2ـ3ــ ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی

2ـ3ــ ثبت اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی

2ـ3ــ ثبت دفاتر تجاری بازرگانی

5 ـ3ــ پلمپ دفاتر تجاری وغیرتجاری واقع در حوزه هر منطقه

6 ـ3ــ ثبت شركتها و مؤسسات اعتباری بارعایت آیین‏نامه اجرایی عملیات پولی و بانكی در مناطق آزاد

7ـ3ــ ثبت شركت‏های بیمه مقررات حاكم در مناطق آزاد

 

 

فصل سوم ــ تشریفات قانونی ثبت شركت‏ها و مالكیت‏های صنعتی و معنوی

 

ماده 4ـ هر شركت یا مؤسسه‏ای كه درمنطقه ثبت شود ومركز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شركت ایرانی و ثبت شده درمنطقه محسوب می‏شود.

تبصره 1ـ از تاریخ اجرای این تصویب‏نامه هر شركت یا مؤسسه خارجی برای اینكه بتواند به وسیله شعبه یا نمایندگی درمنطقه به فعالیت‏های اقتصادی مبادرت نماید باید در كشور متبوع خود مطابق قوانین ومقررات جاری آن كشور - به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور - شركت قانونی محسوب شود ودر واحد ثبتی منطقه نیز به ثبت رسیده باشد.

تبصره 2ـ هر شركت یا مؤسسه خارجی كه در تاریخ اجرای این تصویب‏نامه در منطقه به وسیله شعبه یا نمایندگی به فعالیت‏های اقتصادی اشتغال داشته باشد باید در ظرف سه ماه از تاریخ اجرای این تصویب‏نامه تقاضای ثبت نماید. در غیر این صورت شركت مذكور اعتبار قانونی نداشته و مؤسسین آن در قبال اشخاص ثالث متضامنا مسؤول جبران خسارت وارد شده خواهند بود.

 

ماده 5 ـ انواع شركت‏ها ومؤسسات غیرتجاری مذكور در قانون تجارت وسایر قوانین ایران می‏توانند در واحد ثبتی منطقه به ثبت برسند مشروط بر آنكه موضوع فعالیت آنها قانونی باشد. در هر حال تأسیس و فعالیت شركت‏ها تحت قوانین موضوعه امكان‏پذیر است.

 

ماده 6 ـ تمامی اشخاص حقوقی كه در منطقه فعالیت اقتصادی دارند، موظفند ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی وضعیت خود را با مفاد این تصویب‏نامه و دستورالعمل‏های اجرایی آن تطبیق دهند. در غیر این صورت مرجع صالح به تقاضای سازمان از ادامه فعالیت اشخاص مذكور جلوگیری خواهد نمود.

دستورالعمل ‏اجرایی این ماده توسط سازمان هر منطقه تهیه و به اجرا گذاشته می‏شود.

تبصره ـ سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كلیه سوابق ومدارك مربوط به اشخاص حقوقی كه قبل از تاریخ ایجاد واحد ثبتی منطقه در سایر نقاط كشور به ثبت رسیده‏اند و به موجب اساسنامه مربوط مركز اصلی (اقامتگاه) آنها، منطقه است . از سازمان مجوز فعالیت دریافت كرده‏اند بنا به تقاضای واحد ثبتی برای آن واحد ارسال می‏كند، همچنین سازمان ثبت اسناد واملاك كشور به منظور پیشگیری از تعیین نامهای مشابه برای شركت‏های درحال ثبت با واحدهای ثبتی مناطق همكاری خواهند نمود.

ماده 7ـ ثبت شركت و مؤسسه درمنطقه با ارایه مدارك و اسناد زیر به واحد ثبتی منطقه به عمل خواهد آمد:

1ـ اظهارنامه ثبت

2ـ اساسنامه شركت

3ـ صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین

4ـ صورتجلسه اولین جلسه هیأت مدیره

5 ـ گواهی بانكی ازیكی ازبانك‏های منطقه مبنی بر تودیع حداقل %35سرمایه نقدی

6 ـ مجوز فعالیت درمنطقه كه توسط سازمان صادر شده باشد.

تبصره 1ـ درمورد اشخاص حقوقی خارجی تهیه وارایه اصل اختیارنامه نمایندگی و مجوز تأسیس شعبه اشخاص مذكور در ایران كه شرایط تنظیم و صدور آنها مطابق قوانین و مقررات كشور متبوع اشخاص حقوقی خارجی ) به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن كشور( رعایت شده باشد ضرورت دارد، همچنین لازم است برای ثبت شعبه یا نمایندگی در ایران اشخاص حقوقی خارجی اظهارنامه ثبت شركت و رونوشت مصدق سند شركت دركشور متبوع را به زبان فارسی نیز ضمیمه نمایند.

تبصره 2ـ كلیه اسناد و مدارك موضوع ماده (8) این تصویب‏نامه توسط اشخاص حقوقی خارجی باید به صورت رسمی به زبان فارسی نیز تسلیم شود.

تبصره 3ـ در كلیه موارد پس از دریافت رسید حق‏الثبت، اقدامات مربوط به ثبت و صدور گواهی مربوط صورت خواهدگرفت.

 

ماده 8 ـ اظهارنامه ثبت شعب و نمایندگی‏های اشخاص حقوقی خارجی علاوه برقید تاریخ و امضاء باید حاوی نكات زیر باشد:

1ـ نام كامل شركت یا مؤسسه به زبان فارسی با علایم اختصاری و مشخصات آن 2ـ

نوع شركت یا مؤسسه وموضوع فعالیت آن

3ـ مركز اصلی و اقامتگاه شركت یا مؤسسه درخارج از ایران

4ـ تابعیت شركت یا مؤسسه

5 ـ میزان سرمایه شركت یا مؤسسه

6 ـ آخرین بیلان مالی شركت یا مؤسسه

7ـ مرجع ثبت، شماره محل (شهر وكشور) و تاریخ ثبت شركت یامؤسسه در خارج از ایران

8 ـ فعالیت مورد نظر شركت یا مؤسسه جهت اشتغال درمنطقه

9ـ سایر شعب و نمایندگی‏های شركت یا مؤسسه در ایران و اسامی مدیران هركدام (در صورت تأسیس)

10ـ اقامتگاه شركت یا مؤسسه جهت اشتغال در ایران و منطقه و تعیین افراد صلاحیت‏دار دریافت كننده ابلاغ‏ها و اخطاریه‏ها

11ـ قبولی مدیر یا مدیران شعب ونمایندگی‏ها ذیل مجوز تأسیس یا اختیارنامه نمایندگی موضوع تبصره (1) ماده (7) این تصویب‏نامه

12ـ نام و نام خانوادگی، اقامتگاه مدیران یا اداره‏كنندگان شركت یا مؤسسه

تبصره ـ نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و تابعیت وكیل، همچنین نسخه اصلی یا رونوشت مصدق وكالتنامه در صورتی كه اظهارنامه و تقاضای ثبت به وسیله وكیل داده شده باشد تسلیم شود.

 

ماده 9ـ اشخاص حقوقی پس از ثبت دارای شخصیت حقوقی خواهند بود و براساس قوانین ومقررات حاكم درمنطقه، فعالیت می‏نمایند. واحد ثبتی سازمان موظف است سندی مشعر برثبت اشخاص حقوقی یا شعبه یا نمایندگی آنها كه ممهور به مهرواحد ثبتی است، به تقاضاكننده ثبت بدهد.

 

ماده 10ـ اشخاص حقوقی مكلفند به منظور ثبت هرگونه تغییرات در اساسنامه و تركیب هیأت مدیره، بازرسان، صاحبان امضای مجاز، كاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شركت یا مؤسسه ظرف یك هفته مراتب را به صورت كتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند. عدم اطلاع به موقع رافع مسؤولیت مدیران اشخاص حقوقی مذكور نخواهد بود.

 

ماده 11ـ هر ذی نفعی می تواند از مندرجات پرونده‏های ثبتی مربوط اطلاع یافته تقاضای دریافت رونوشت مصدق نماید.

 

ماده 12ـ واحدثبتی موظف است مراتب تأسیس شركت یا مؤسسه و تغییرات آن را حداكثر ظرف 10روز ازتاریخ ثبت به منظور درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و روزنامه محلی به هزینه متقاضی به آن روزنامه اعلام نماید.

 

ماده 13ـ تقاضای ثبت علایم واسامی تجاری - صنعتی و ثبت اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی درمنطقه به موجب اظهارنامه صورت می‏گیرد و شرایط ثبت آن در واحد ثبتی طبق دستورالعمل اجرایی مصوب سازمان هر منطقه خواهدبود.

 

ماده 14ـ كلیه اشخاص حقیقی ایرانی كه طبق قانون تجارت به اموربازرگانی در منطقه مبادرت دارند موظفند نام خود یامدیران خود را مطابق مقررات این تصویب‏نامه حداكثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی به ثبت برسانند.

 

ماده 15ـ ثبت اسامی اشخاص حقیقی ایرانی و خارجی در دفاتر ثبت با تنظیم و تسلیم سه نسخه اظهارنامه كه حداكثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحدثبتی انجام می‏گیرد و حاوی نكات زیر می‏باشد به عمل می‏آید:

1ـ نام و نام خانوادگی بازرگان

2ـ تاریخ و محل تولد، شماره شناسنامه ومحل صدور شناسنامه بازرگان و تصویر اوراق شناسنامه برای اشخاص حقیقی ایرانی و گذرنامه برای اشخاص حقیقی خارجی

3ـ تابعیت اصلی و فعلی افراد مزبور در صورت تحمیل تابعیت دیگر وتاریخ و چگونگی اخذ تابعیت مزبور

4ـ تاریخ ورود به منطقه و شماره ومحل صدور پروانه اقامت و محل اقامت اتباع خارجی

5ـ اقامتگاه قانونی اشخاص حقیقی

6 ـ شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری كه به موجب بند) (5ماده ) (3این تصویب‏نامه به عمل آمده است.

7ـ رشته فعالیت تجاری داخلی یا خارجی یا هر دو در هر مورد

8 ـ سایر مشخصات تجارتی بازرگانان از جمله شماره ثبت، علایم تجاری، كتاب رمز تجارتی و غیره.

 

ماده 16ـ واحد ثبتی مكلف است، پس از مفاد اظهارنامه در دفتر ثبت تجارتی، ظرف حداكثر دو روز از تاریخ تسلیم، یك نسخه امضا شده از اظهارنامه ثبت را ممهور به مهر واحد به اظهاركننده تسلیم نماید و نسخه دیگر را به واحد ذی‏ربط در سازمان ارسال كند.

 

ماده 17ـ اظهاركننده موظف است ظرف مدت یك هفته هرگونه تغییراتی را در مفاد اظهارنامه، طی اظهارنامه جدیدی كه در سه نسخه تنظیم می‏شود تهیه و به واحد ثبتی سازمان تسلیم كند تا در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی قید گردد.

 

ماده 18ـ اشخاص حقیقی و حقوقی كه طبق مقررات این تصویب‏نامه اسم خود را ثبت می‏نمایند مكلفند در سربرگ اوراق تجارتی و برگ‏های فروش و سفارش وهرنوع اسناد ومدارك تجارتی كه به كار می‏برند ضمن درج عنوان تجارتی، شماره ثبت خود را نیز قید نمایند.

 

 

فصل چهارم ــ سایر مقررات

 

ماده 19ـ پلمپ دفاتر تجارتی اشخاص حقیقی وحقوقی طبق دستورالعملی كه توسط سازمان هر منطقه تعیین می‏شود صورت گرفته و پس از امضای نماینده واحد ثبتی به مهر واحد مذكور ممهور خواهد شد.

 

ماده 20ـ هزینه‏های مربوط به ثبت شركت، مؤسسه و تغییرات آن همچنین ثبت علایم و اسامی تجاری و صنعتی و اختراعات و اشكال و ترسیمات صنعتی و نیز ثبت دفاتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجاری وغیرتجارتی به موجب دستورالعملی كه با رعایت قوانین مربوط توسط سازمان هر منطقه تهیه می‏شود، دریافت می‏گردد.

 

ماده 21ـ از ادامه فعالیت متخلفین از اجرای مفاد این تصویب‏نامه، بنا به تقاضای سازمان، توسط نیروی انتظامی منطقه جلوگیری به عمل خواهد آمد. در هرصورت این گونه اقدامات رافع مسؤولیت مدیران شركت یا مؤسسه و اشخاص حقیقی متخلف در قبال اشخاص ثالث نخواهد بود.

 

ماده 22ـ دستورالعمل‏های اجرایی این تصویب‏نامه و فرم‏های چاپی مربوط توسط سازمان هر منطقه حداكثر ظرف یك ماه از تاریخ تصویب این تصویب‏نامه تهیه و به اجرا گذاشته خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 1227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

چگونگی انحلال شرکت

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت انحلال شرکت را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

پس از ثبت شرکت و در مدت زمان فعالیت شرکت ممکن است مواردی پس آید که منجر به تصمیم به انحلال شرکت توسط شرکا گرفته شود . موارد زیر را میتوان از موارد انحلال شرکت ذکر نمود: 1-شرکت به منظور هدف خاصی تاسیس شده است ولی آن هدف اغنا نگردد و یا انجام آن غیر مقدور نباشد . 2- شرکت دچار ورشکستگی گردد 3- شرکت برای مدتی محدود تشکیل گردد و صورتجلسه تمدید به اداره ثبت شرکتها تسلیم نگردیده باشد . 4- در صورت تصمیم شرکا در مجمع عمومی فوق العاده . 5- در صورت تراضی تمام شرکا 6- در صورتیکه یکی از شرکا بر اساس ادله ای از محاکم قضایی در خواست انحلال کرده باشد و آن محکمه ادله ایشان را موجه دانشته و حکم به انحلال دهد . 7- در صورتیکه یکی از شرکا با شرط اینکه در اساسنامه اختیار انحلال به ایشان در نظر گرفته باشد درخواست فسخ نماید . 9- در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا و قید این امر در اساسنامه . در این صورت یکی از شرکا یا فردی از خارج شرکت بعنوان مدیر تصفیه به مدت ده سال انتخاب میگردد .

18

در این فصل به نحوه انحلال شرکتها و مدارک مورد نیاز جهت انحلال می پردازیم:

 

1-انحلال شرکت سهامی خاص

 

در موارد ذیل شرکت سهامی منحل می گردد.

 

الف- وقتی که شرکت موضوعی را که باری آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن باشد.

ب- در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی باشد مگر این که مدت قبل از انقضا تمدید شده باشد.

ج- در صورت ورشکستگی

د- در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد.

ی- در صورت صدور حکم قطعی دادگاه مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت سهامی عبارتند از :

یک- اصل صورت جلسه انحلال شرکت

دو- آخرین روزنامه رسمی شرکت

سه- فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه هر گاه مدیر تصفیه خارج از سهامداران انتخاب شده باشد

چهار-اصل روزنامه کثیر الانتشار حاوی آگهی دعوت شرکاء، هرگاه مجمع با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد . صورت جلسه انحلال شرکت همراه و با دیگر مدارک باید ظرف 5 روز از تاریخ تشکیل جلسه باید تسلیم اداره ثبت شرکتها شود و بعد از ثبت در دفاتر ثبت شرکتها و امضاء ذیل آن توسط نماینده آن شرکت منحل می شود.

 

2-انحلال شرکت با مسئولیت محدود

 

برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود مدارک ذیل مورد نیاز است:

 

الف- اصل صورت جلسه انحلال شرکت

ب- آخرین روزنامه رسمی که آگهی های شرکت در آن منتشر می شود

ج- فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه در صورتی که خارج از شرکاء انتخاب شده باشد

د- ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوت نامه برای شرکاء چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد

 

3- انحلال شرکت تضامنی

 

موارد انحلال شکت تضامنی به شرح ذیل است :

 

الف- هدفی که شرکت برای انجام آن تاسیس شده و آن امر انجام گردد و یا انجام آن غیر مقدور باشد

ب- شرکت دارای مدت بوده و مدت مزبور منقضی شده و صورت جلسه تمدید قبل از انقضای آخرین روز تقدیم اداره ثبت شرکتها نشود

ج- تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت جهت انحلال

د- در صورتی که احدی از شرکاء مطابق م 137 شرکت را فسخ نماید

ه- در صورت ورشکستگی شرکت

و- در صورت تراضی تمام شرکاء

ط- صدور حکم انحلال از دادگاه با تقاضای احد از شرکاء

ث- در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکاء به شرط این که در اساسنامه قید شده باشد

ی-اگر احد از شرکاء ورشکسته شود و سهم ورشکسته از منافع شرکت جهت پرداخت دین وی کافی نباشد می توانند تقاضای انحلال شرکت را بنمایند ، مشروط به این که 6 ماه قبل قصد خود را به وسیله ارسال اظهار نامه به اطلاع شرکت رسانده باشند

 

4-انحلال موسسه

 

با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده صورت جلسه مجمع در دو نسخه که به امضاء شرکاء رسیده تنظیم و به انضمام فتو کپی شناسنامه کلیه شرکاء و همچنین فتوکپی مدیر تصفیه اگر خارج شرکائ باشد و آخرین روزنامه رسمی که آگهی های موسسه در آن منتشر می شود جهت انحلال موسسه تحویل اداره ثبت شرکتها می گردد و در دفاتر آن اداره ثبت و ذیل آن توسط نماینده یا وکیل رسمی موسسه امضاء می گردد و در اینجا موسسه به طور رسمی منحل می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 1276
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

تعریف طرح صنعتی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت طرح صنعتی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط ، رنگ یا بدون آن بگونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده را از نظر تزیینی و زیباشناختی تغییر داده و باعث جذب مصرف کننده گردد را طرح صنعتی می گویند . در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نسخه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت قانون نمی باشد .

اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آنرا ثبت نمائید .هر تغییر در شکل ظاهر یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما برای مصرف کننده موجب شود را قبل از افشا ثبت نمایید تا جلو سو استفاده رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف گرفته شود.با ثبت طرح صنعتی می توانید به راحتی جلو واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است را بگیرید

طرح صنتی دایره وسیعی از محصولات صنعتی، خانگی ، اداری، ورزشی ، صنایع دستی، اسباب بازی ، مبلمان اداری ، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی ، اقلام لوکس، تزئینی ، منسوجات ، فرش و لباس ، ظروف آشپزخانه ، مصنوعات پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را شامل می شود . از اینرو و وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386 هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است".

شاید یک طراح در طراحی طرح موردنظر به جنبه های مختلف مانند باب میل بازار ، انبار داری ، تعمیر و نگهداری ، حمل و نقل ، تولید سریع و کم هزینه ... را در نظر داشته باشد اما آنچه که حقوق طرح صنعتی حمایت می کند فقط شکل و ظاهر آن محصول آنهم از جنبه زیبایی شناسی را شامل می گردد در سایر خصوصیات ،بخصوص ویژگی فنی یا عملکردی آن تحت حمایت این قانون نمی باشد.

23

بنابراین طرح صنعتی متشکل است از :

 

1. ویژگی های سه بعدی مانند یک شکل یک کالا

2. ویژگی های دو بعدی مانند تزئینات ، خطوط یا رنگهای به کار رفته در یک کالا

3. ترکیبی از مواد اشاره شده

طرح صنعتی زمانی قابل ثبت می باشد که جدید و یا نو آور باشد طرح صنعتی زمانی قابلیت تسلیم اظهارنامه را دارد که از طریق انتشار به طور محسوس وی و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل ای تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم انتشار نشده باشد. مدت اعتبار طرح صنعتی ثبت شده پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود این مدت را می توان برای دو دوره متوالی تمدید نماید . پس از انقضای هر دوره که از پایان دوره شروع می شود که یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

حمایت از طرح صنعتی به دارنده آن چه حقوقی می دهد؟

 

هروقت یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت برسد مالک آن از حق انحصاری جلوگیری از کپی برداری غیر مجاز و یا تقلید توسط شخص ثالث را برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت

عرضه واردات و صادرات و یا فروش هر محصولی که طرح آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است جلوگیری شود. جمهوری اسلامی ایران در ماده 28 قانون حمایت از اختراعات طرح های صنعتی ، علایم ونامهای تجاری مصوب 1386 این حقوق را این چنین بر می شمرد:

1. بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران به ثبت رسیده باشد توسط اشخاص مشروط به موافقت مالک آن است.

2. بهره برداری از هر طرح صنعتی ثبت شده عبارت از : ساخت – فروش – و وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی

3. مالک طرح صنعتی ثبت شده ، می تواند علیه شخص که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (2) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که موجبات تجاوز آینده را فراهم بیاورد در دادگاه اقامه دعوی نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 1345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

تعریف اختراع

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت اختراع را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

ماده ٢٦ قانون ثبت علایم و اختراعات مصوب تیرماه ١٣١٠ به جای تعریف اختراع به احصای موارد در مقام تعریف برآمده و مقرر می دارد: هر قسم اكتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلفه صنعتی یا فلاحتی به كاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد كه بر طبق شرایط و در مدت مقرر در این قانون از اكتشاف یا اختراع خود استفاده نماید مشروط بر اینكه اكتشاف یا اختراع مطابق مقررات این قانون در اداره ثبت تهران به ثبت رسیده باشد نوشته ای كه در این مورد اداره ثبت تهران می دهد ورقه اختراع نامیده می شود. اختراع حاصل خلاقیت ذهنی بشر است یا می توان گفت اختراع راه حل جدید برای مشكلات فنی جامع به شمار می آید . ماده٢٧ قانو مارالذكر مقرر می دارد: هر كس مدعی یكی ازا مور ذیل باشد می تواند تقاضای ثبت نماید:

1. ابداع هر محصول صنعتی جدید

2. كشف هر وسیله جدید یا اعمال وسایل موجوده به طریق جدید برای تحصیل یك نتیجه یا محصول صنعتی یا فلاحتی.

24

فرآیند ثبت اختراع

 

در حقوق مرتبط با مالکیت معنوی شرط استفاده از این دسته حقوق منوط به ثبت آن در مرجع متولی ثبت است و درصورتیکه اظهارنامه اختراع به مرجع ثبت تسلیم نشود حقوقی ایجاد نمی شود و ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و درصورتیکه مخترع یا مالک اختراع قبل از تسلیم اظهارنامه و ثبت آن به نحوی از انحاء آنرا افشاء نماید اعم از اینکه اختراع مورد نظر را بصورت کتبی درقالب کتاب و مقاله و... منتشر نماید یا ازطریق شفاهی، مصاحبه و شرکت درنمایشگاههای داخلی و بین المللی آنرا در معرض دید عمومی قرار دهد به منزله این است که با علم و اطلاع اقدام به افشاء آن در نزد عموم نموده و به نوعی درجهت عمومی سازی و وارد کردن این اختراع به حوزه قلمرو عمومی مالکیت اقدام کرده است و درصورتیکه متقاضی در مهلت ارفاقی (مهلت 6 ماهه پس ازافشا،موضوع بنده ماده4قانون) نیز مبادرت به تسلیم اظهارنامه اختراع ننماید حق اختراع برای وی از دست رفته محسوب می شود بدین ترتیب کسانی که خواهان استفاده از نظام انحصارات ثبت اختراعات هستند ابتدا به ساکن باید این حق را به ثبت برسانند و معمولاً پس از ثبت اختراع است که مخترع (مالکان اختراع) می توانند علیه نقص کننده حق اختراع یا علیه هر شخصی که بدون اجازه او بهره برداریهای مندرج در بند الف ماده 15 قانون ثبت اختراعات مصوب 1386 اعم از ساخت، صادرات و عرضه برای فروش، فروش و استفاده از فرآورده را انجام می دهند به دادگاه شکایت کنند.

نحوه و شرایط و زمان مناسب تسلیم اظهارنامه اختراع

 

برطبق ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 :ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و بنابر قاعده (سیستم اولین ثبت یا اختراع FIRS TO FILE )هرکسی زودتر اظهارنامه خود را تسلیم اداره اختراع نماید حق ثبت اختراع را خواهد داشت و تاریخ و زمان تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم او نسبت به سایرین محسوب می شود و بنابر اصل "اولین تسلیم کننده اظهارنامه" شما اولین متقاضی و ثبت کننده اختراع محسوب می شوید و کسی که مدعی خلاف این اصل باشد باید دلیل و مدرک و بینه ارائه نمایدتاخلاف آنرااثبات نماید. ومهمتر اینکه تسلیم اظهارنامه مقدم درصورت احراز شرایط و جمع بودن شرایط خاص حائز اهمیت بوده و عجله در تسلیم اظهارنامه بدون ارائه توصیف و نقشه و ادعاهای گویا و کامل نمی تواند منشاء اثر لازم وموثر باشد و چه بسا اختراعاتی که با سرعت تسلیم می شود فاقد شرایط یا پختگی لازم برای استفاده از قاعده تسلیم اظهارنامه مقدم باشد و یا اینکه شما در آینده خواستار تغییرات کلی در اختراعات خود باشید و این امرشمارا با محدودیتهایی مواجه خواهدکردو ممکن است توفیق تجاری شمار را در آینده دچار خدشه کند فلذا مشورت با افراد مطلع و با تجربه در این زمینه، راجع به زمان مناسب برای تسلیم اظهارنامه بسیار راهگشا واثرگذارخواهد بود.

چگونگی ثبت اختراعات نرم افزاری

 

اگر مدعی هستید نرم افزار شما باید به عنوان اختراع ثبت شود

 

اگر فرد مدعی باشد که نرم افزار وی دارای شرایط یک اختراع است باید برای بررسی محصولات نرم‌افزاری خود، مراحل زیر را به ترتیب طی كند

متقاضی كه مدعی است نرم افزار وی اختراع می باشد و كلیه شرایط مندرح در قانون ثبت اختراعات و آئین نامه‌های اجرایی مربوطه و همچنین شرایط مندرح در قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای و آئین نامه اجرایی آن را داراست می‌بایست ابتدا به پورتال اداره مالكیت صنعتی(iripo.ssaa.ir) مراجعه كرده و اقدامات لازم را انجام دهد..

الف - متقاضی باید توجه داشته باشد كه اخذ تایید فنی برای ثبت نرم افزار با اخذ تایید فنی ثبت اختراع متفاوت می‌باشد. در مورد نخست نرم افزار پس از ثبت تحت حمایت قانون كپی رایت قرار میگیرد و مدت زمان انجام آن كوتاهتر از اخذ تاییدیه ثبت اختراع میباشد.

ب - متقاضی با مراجعه به سایت اداره مالكیت صنعتی و سپری کردن تشریفات اولیه بررسی پرونده نرم افزار و صدور نامه استعلام از مرجع شورای انفورماتیک و رویت آن از طریق خلاصه پرونده پورتال مالکیت و پی‌گیری نامه استعلام از شورای عالی انفورماتیک و مراجعه به سایت شورا

ج - CD مداركی را متقاضی باید به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیك ارائه كند عبارت است از:

1- تکمیل و چاپ فرم 4 صفحه ای مربوط به ثبت اختراع و امضای آن توسط متقاضی(فرم مربوطه در بخش ثبت اختراع، فرمهای مربوطه،سایت شورا موجود است)WWW.Shci.ir

2- اسکن کلیه مدارکی که بصورت فیزیکی(کاغذی) برای بررسی به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ارسالمی شود+ اسکن اظهارنامه ای که از روی سایت چاپ گرفته شده است.

3- اسکن تاییدیه مراکز یا سازمانهایی که نرم افزار به آنها ارائه شده و مورد تایید آنها بوده است(چنانچه وجود دارد)

4- تهیه رزومه یا CV مربوط به متقاضیان به انضمام معرفی اساتید صاحب نظر در حوزه مربوط به نرم افزار

5- چنانچه نرم افزار جزیی از سخت افزار است، تهیه فایل پاورپوینت برای شرح نرم افزار

6- تهیه6 نسخه واحد از Cd حاوی نرم افزار مورد ادعا + فایلهای آیتمهای2 الی5 جدول + ادعانامه ، اظهارنامه ،شرح یا توصیف اختراع + نرم افزارهای لازم برای راه اندازی نرم افزار مورد ادعا

7- نوشتن مشخصات فرد(نام و نام خانوادگی ) و نام نرم افزار روی هرشش Cd

8- ارائه قفل سخت افزاری به تعداد



:: بازدید از این مطلب : 1276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

دریافت کارت بازرگانی

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با دریافت کارت بازرگانی را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

بر اساس تعریف گمرک، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن چه شخصی حقیقی باشد چه شخصیتی حقوقی، می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل‌کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بر دارد.

بسیاری از افراد علاقمند به فعالیت های بازرگانی، برای دریافت کارت بازرگانی از طریق وزارت بازرگانی اقدام می‌کنند. اگر درک درستی از نحوه درست این کارت وجود نداشته باشد، با تمام مزیت‌هایش می تواند دردسرساز هم باشد.

کاربردها

 

1. ثبت سفارش و ترخیص کالا

2. واردات از مناطق آزاد

3. مبادرت به حق العمل کاری در گمرک

4. صادرات کلیه کالاهای مجاز

26

شرایط صدور

 

الف)

اشخاص حقیقی ایرانی

 

داشتن حد اقل 21 سال تمام.

برگ پایان خدمت نظام و یا برگ معافیت برای آقایان.

داشتن سه سال سابقه فعالیت های تجاری / تولیدی به تائید دونفر از دارندگان کارت بازرگانی و یا داشتن مدرک مجوز تولید صادره یکی از وزارتخانه متبوع.

داشتن محل کسب ( متناسب با رشته فعالیت ) اعم از ملکی/استیجاری.

داشتن دفاتر قانونی با ارائه اظهار نامه های ثبتی.

داشتن حساب جاری معتبر نزد یکی از بانک‌های عامل کشور.

ب) اشخاص حقیقی غیرایرانی

 

داشتن کلیه شرایط مقرر برای اشخاص ایرانی به استثنای برگ پایان خدمت نظام/معافیت.

داشتن پروانه کار و اقامت معتبر.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

 

1. در خواست صدور کارت بازرگانی

2. کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)

3. کپی کارت ملی

4. تکمیل 1 برگ فرم عضویت اتاق (تایپ فارسی-لاتین)

5. تعهدنامه عضویت در اتاق بازرگانی

6. تکمیل 2 برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ فارسی)

7. اصل و کپی فرم بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی

8. تکمیل فرم مشخصات فردی و اعلام معرفین و کپی کارت بازرگانی به انضمام نامه کتبی از معرفین مبنی بر تایید سابقه تجاری بیش از 3 سال (دارندگان مدارک دانشگاهی و هم‌چنین دارندگان مجوز تولید از یکی از وزارت‌خانه‌های تولیدی نیاز به معرف ندارند.

9. اصل و کپی فرم تعهدنامه دریافت کارت بازرگانی و تصدیق امضا متقاضی توسط دفاتر اسناد رسمی.

10. دو برگ اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد.

11. اصل و کپی گواهی پلمپ دفاتر، از اداره ثبت شرکت‌ها.

12. اصل و فتوکپی گواهی عدم سوء پیشینه.

13. پنج قطعه عکس 4×3 .

14. دو سری فتوکپی از کلیه صفحات شناسنامه متقاضی (حداقل سن 21 سال تمام) و رویت اصل آن.

15. دو برگ فتوکپی کارت پایان خدمت و معافیت از خدمت سربازی برای آقایان و رویت اصل آن.

16. دو سری فتوکپی از کلیه صفحات سند مالکیت شش دانگ یا ارائه اجاره‌نامه محضری محل کار. (در صورت عادی بودن اجاره نامه محل کار، ارائه دو سری فتوکپی از کلیه صفحات سند مادر با رویت اصل سند، چنانچه سند به صورت مشاع تنظیم شده علاوه بر رعایت موارد تعیین شده در این بند، ارائه رضایت نامه کتبی سایر مالکین از طرف متقاضی کارت الزامی است.

17. اصل و فتوکپی فیش واریزی به حساب سازمان بازرگانی استان با ذکر نام شرکت.

18. اصل فیش حق عضویت بسته به میزان سرمایه طبق فیش تقدیمی و فیش حق تمبر.

تذکر1. کارمندان تمام وقت دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.

تذکر2. در صورتی که متقاضی نتواند برای انجام امور مربوطه شخصا مراجعه نماید مراجه کننده ملزم به ارائه وکالتنامه رسمی و یا معرفی نامه از طرف متقاضی است.

تذکر3. هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی و یا حقیقی نمی‌تواند داشته باشد.

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

 

1. شرکت تعاونی مرز نشینان

2. ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند.

3. پیله وران

4. کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار.

5. کالاهایی که صدور آنها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.

ابطال کارت بازرگانی

 

مدت اعتبار این کارت حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تائید توسط وزارت بازرگانی معتبر است.

الف) ابطال اختیاری/انصراف

اشخاص اعم ازحقیقی و حقوقی در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می‌توانند با ارائه مدارک ذیل به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها تقاضای ابطال کارت کنند.

ب) ابطال اجباری

در صورتی‌که بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت است و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور شده است، وزارت بازرگانی می‌تواند نسبت به ابطال کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون حسب مورد می‌رساند.

در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون مشخص شود باید موضوع را جهت ابطال به وزارت بازرگانی منعکس نماید.

در ضمن افرادی که مرتکب قاچاق شوند طبق ماده 30 قانون امور گمرک ایران اگر دارای کارت بازرگانی باشند در صورت محکومیت علاوه بر مجازات‌های مربوط از عضویت اتاق بازرگانی شعب آن در شهرستان به صورت موقت یا دائم محکوم و کارت بازرگانی نیز باطل می‌شوند.

در صورتی که موضوع به دادگاه ارجاع شده باشد بنا به پیشنهاد گمرک و تشخیص کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اداره کل گمرک ممکن است بصورت موقت یا دائم از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران محروم گردند . در هر حال این اقدام مانع از تعقیب مرتکب در مراجع قانونی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 1212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()